Hoe gevaarlijk is een zwaan?

Ik zag gisteren een moederzwaan met jonkies half op de weg liggen (rustig binnenweggetje), eigenlijk wel een mooi tafereel.

Vandaag las ik in de Telegraaf dat de moeder en twee jonkies zijn doodgereden, twee jonkies hebben het overleefd. Nu kan ik me achteraf wel voor m'n kop slaan dat ik ze niet het water in heb gejaagd.

Hoe gevaarlijk is het om een volwassen zwaan met jonkies op te jagen? Valt ie aan, blijft het bij dreigen of rent hij/zij gewoon weg.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7536529/__Zwanengezin_doodgereden__.html?p=4,1

13 jaar geleden
in: Biologie
16.2K
Rieneke1
13 jaar geleden
voortaan gewoon opjagen hoor!
het blijft bij dreigen.
capthavoc
13 jaar geleden
moet het effe kwijt dit
wat een rotstreek !!
het is niet alsof je een konijn over rijdt dat je niet ziet
hoe krijg iemand het voor elkaar om en zwaan en dan nog wel 3 stuks aan te rijden op een stil binnenweggetje ?
grrr woest word ik hier van
paulus811
13 jaar geleden
Ja, dit moet de bestuurder gemerkt hebben. Het is een doodlopend weggetje waar normaal gesproken rustig gereden wordt. Dat je een dier aanrijdt kan gebeuren, maar dat je vervolgens door rijdt en dat beest dood laat gaan vind ik misselijk. Maar waar ik ook wel enorm van baal is dat ik niks gedaan heb. Ik vond het zelfs wel een leuk gezicht om ze zo lekker in het zonnetje te zien liggen en ging er vanuit dat men zo rustig zou rijden dat je ze ruim van te voren ziet. Op de foto is het nog gewoon licht, dus dat kan het probleem niet zijn geweest.
Rieneke1
13 jaar geleden
er zal wel drank in het spel zijn geweest.
hier heeft ooit een dronken klootzak 30 ganzen aan gort gereden :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans is groot dat het gezin zich had laten verjagen door je, en daarna weer op de weg was gaan zitten.
Jij hebt geen schuld, die h*fter die ze doodgereden heeft wel.

Het beste antwoord

zwanen spelen enorm goed blufpoker.
als je laat zien dat je niet onder de indruk bent, kiezen ze eieren voor hun geld.
vooral vaders met jongen kunnen erg imponerend zijn.
toch heb ik al vele honderden zwanen bij kop en kont gepakt, zonder ooit letsel op te lopen.
Rieneke1
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Volgende keer bel ik jou ;-) Achteraf had ik ook nog de dierenambulance of politie kunnen bellen, maar dat is achteraf...
Rieneke1
13 jaar geleden
de politie belt ons weer, dus je kan beter meteen de ambu bellen.
overal in nederland kan je 0900-0245 bellen, dan word je doorverbonden met de dichtsbijzijnde ambu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed, is ook mijn ervaring, trouwens ook met ganzen. Plus!
paulus811
13 jaar geleden
Tegen een ervaringsdeskundig kan niemand op. Dank voor je antwoord!

Andere antwoorden (8)

Wanneer het om de kleintjes gaat, kan de moeder behoorlijk agressief worden. Hij kan je aanvallen en verwonden. Zwanen zijn sterker dan je op het eerste oog denkt.

Ik zou een klusje als dit dus overlaten aan de mensen van de dierenambulance:
www.dierenambulance.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij is natuurlijk zij. Dus als je een moeder met jongen wil wegjagen, heb je kans op een zeer agressieve moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zeker gevaarlijk zijn een volwassen zwaan met jonkies weg proberen te jagen. Kans is groot dat hij/zij zich tegen je keert en jou aanvalt.
Ze hebben niet alleen een venijnige snavel, ik meen ooit gelezen te hebben dat een klap van hun vleugel een arm kan breken (hoewel me dat toch sterk lijkt).

Kans is dus groot dat het je niet gelukt zou zijn ze in het water te jagen, maar dat het hen wel gelukt zou zijn jou weg te jagen.
Je hoeft je dus niet schuldig te voelen, dat is hooguit voorbehouden aan de bestuurder die ze dood gereden heeft, ik vermoed dat hij iets te hard gereden heeft

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook de tekst in het stuk Kul of kennis van de RU Groningen:
http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang31/22/09b.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwaan kan dodelijk agressief zijn... Heel verstandig dat je haar daar hebt gelaten, hoe sneu ook... Wat nog lulliger is is dat eendensoorten een partner hebben voor het leven. Als een van de twee overlijdt dan blijven ze hun leven lang alleen. Sja als ze gaan dan gaan ze... En ze gaan echt niet zomaar aan de kant voor een auto vaak... Met alle gevolgen vandien... Vraag me af hoe het met die kleintjes is... Ben je daar al naar gaan kijken? Wellicht zou je bij het asiel eens kunnenn vragen of de dierenambulance de kleintjes heeft gevonden? Zij weten dat... Dat wordt allemaal genoteerd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Hi forallweknow. de kleintjes zijn door de dierenambulance gevangen maar waren wel hevig getraumatiseerd. Een is er ook slecht aan toe. Ze zitten nu in de vogelopvang. Ik baal zo enorm dat ik ze heb laten liggen. Zoals ze zijn doodgereden (zie de link, staat een foto bij) zag ik ze, maar dan nog levend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sjonge dus die gast is nog doorgereden ook... Wat een schoft zeg... Helaas heb ik dit vaak meegemaakt bij andere dieren ook... Als je bij de dierenambulance werkt heb je ook dit soort werk± het van de weg afschrapen van doodgereden dieren. Zwanen blijven bijzondere dieren. ik hoop dat de dadwer gepakt wordt... Helaas heeft hij er geen naambordje bijgezet... Wel goed dat de kleintjes gevonden zijn, die komen nu wel goed terecht...
Een zwaan is niet gevaarlijk in de zin dat ie je verwonden, laat staan doden kan. Verhalen hierover zijn fabeltjes. Wat wèl waar is, is dat een zwaan niet benauwd is voor je en je zelfs kan aanvallen. Ik heb zelfs meegemaakt dat een zwaan een (stilstaande) auto aanviel.
Je voelt het wel als ze naar je pikken en dat is niet aangenaam.
Je kunt een zwaan maar beter met rust laten, zéker als ze jongen hebben.
Je kunt ze wel 'bijsturen' door te gaan staan, waar je ze niet wilt hebben, want ze lopen liefst van je weg.
Maar sta je te dichtbij dan zal met name het mannetje je willen wegjagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
vermoedelijk zag de zwaan zich weerspiegeld in de lak van de auto, en dacht hij een rivaal aan te vallen.
in de paartijd gebeurt dit regelmatig, ook ramen worden aangevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat sluit ik niet uit. De auto stopte om de zwaan te laten oversteken maar kennelijk te dichtbij. Toen de zwaan van opzij aanviel, reed de auto langzaam weg.
Was wel gaaf om te zien!
Ze kunnen wel heel gevaarlijk zijn als ze jongen hebben,
ik fietste een keer bij zwanen met jongen langs, en toen kwam er 1 als een gek achter me aan.
ik had nog nooit zo snel gefietst.
mijn oom is ook een keer achterna gezeten door een zwaan.
13 jaar geleden
Ik heb zoiets ook mee gemaakt.Er lagen zwanen midden in de stad op de weg bij een vijver.Ik liet me niet intimideren door die beesten.Ik zat op de scooter en dreef ze met veel herrie en getoeter toch het water in.Ze gingen te keer met hun geblaas en gefladder met hun vleugels.Maar durfden het niet aan om me aan te vallen, en dropen af de vijver in.Omstanders vonden het wel een soort helden daadje.Maar ja mensen van de dieren ambulance vangen ze ook en niemand is volgens mij zwaar gewond geraakt. Als je ze bij de nek te pakken krijgt laten ze zich slap hangen omdat ze anders hun eigen nek breken.En daar hebben zwanen ook niet veel zin in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwaan is in principe ongevaarlijk!

Maar zoals elk moederdier met 1 of meerdere jongen, moet je gewoon respect tonen en de beesten met rust laten, anders worden ze agressief!

Zwanen kunnen hard slaan met hun vleugels!
Als ze aanvallen hebben ze zich bedreigd gevoeld, of zijn ze gestresst door omstandigheden!
Dus vertrouw je het niet, respecteer dan de zwaan en laat hem met rust en loop hem absoluut niet in de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moeder zwaan en twee jonge zwanen waren dood, de andere jonge zwaan is later in de avond/nacht geëuthanaseerd door het vogelasiel, echter blijven er nog twee jonkies over. die zijn aardig bijgekomen op het vogelasiel.

moeder zwaan zat aldaar al 15 jr, en was niet agressief uitgevallen, in de meeste gevallen moet je wel oppassen als je een nest zwanen ziet, want de ouders die kunnen nogal fel zijn. Maar goed met een beetje beleid en kabaal, dan zitten ze zo in het water.

let wel eerst op je eigen veiligheid voordat je een zwaan benader, en weet wat je doet, er zijn er al genoeg die dachten, oooh dat varkentje was ik wel even en even later zaten ze op de ehbo, omdat ze klappen hadden gehad.

hoe ik dat weet ik was de eerste dierenambulance ter plaatse.